Recensioner av cd-skivorna

[Very Personal] [Live] [A Certain Sadness] [Very Swedish] [Soft&Quiet] [Soft sound from a blue cornet]

Skivorna "I left my heart in San Francisco", “My Romance” och “As Time Goes By” finns enbart i Japan och därmed med recensioner på japanska.

Utkom: 2004

Recensioner av "Very Personal":

"Arne Domnérus favoritbasist heter Hans Backenroth. Man kan förstå det när man lyssnar på en färsk cd med Sweet Jazz Trio. Denna softjazziga trio med Lasse Törnqvist, kornett, Mats Larsson, gitarr och Backenroth har funnits i snart tio år och haft stora framgångar inte minst i Japan. Många storsäljare har det blivit av deras musik, som inte bara är lättlyssnad utan också har stora musikaliska kvaliteter. Törnqvist, som kan sin Bobby Hackett, har skrivit hälften av materialet, småkluriga låtar, men bäst är Stars fell on Alabama och Basin street blues." (Sv Dagbladet 05-01-21)

" ... Det finns en nervig och kärleksfull intimitet i dessa musikers sätt att närma sig tonerna. Allt har ett naturligt flöde och här har i sanning varje nyans den största betydelse för skapandet. Huvudperson är Lasse Törnqvist. Han spelar blåpuffande melodiöst, där varje ton har sitt eget liv. Hör bara hur hans instrument sjunger i Basin Street Blues. Elias Är Mitt Namn är en underbar visliknande melodi där Mats Larssons mjuka gitarrspel flyter fram. Den här framgångsrika trion har hittat en gemensam
dialekt i musiken som är deras egen. Här finns en levande sentimentalitet som inte för en enda sekund blir kletig. Rekommenderas!" (<www.jazzlife.se> Nov/Dec 2004)

"Sweet Jazz Trio har en mjuk fin ton med kornett, bas och gitarr. Det är musik i god svensk tradition och väldigt bra lugn och finstämd jazz. Och så är det kul att höra en kornett. Det är inte var dag och när kornettisten dessutom spelar som Lasse Törnqvist då blir det poäng." (Dala-Demokraten 2004-12-17)

"Törnqvists låtar har ofta litet karaktär av visa ... i en sorts kondensat av hans kornettspel som är lågmält melodiskt, rättframt och utan harmoniska spetsfundigheter. Hans Backenroth är basist, förstklassig, och plattan bör rimligtvis innebära ett genombrott i det allmänna jazzmedvetandet för Mats Larssons sköntonat intelligenta gitarrspel, som både i föredömligt sparsmakat och lyhört ackompanjemang och innehållsrika solon för tanken åt Jim Halls håll - vilket skall uppfattas som mycket högt betyg. Perfekt julklapp till musikälskare med sinne för det finstämda." (Nya Wermlands Tidningen 2004-12-02)

" Denna sällsamma fågel i vårt jazzliv ... Idag, 50 år efter sin start ... i Midnight Stompers, har Lasse Törnqvist en ton som - hade så när sagt - får Bobby Hackett att jämförelsevis låta som ett rostigt stuprör. Öronsmekande, sidenlyrisk ... det räcker inte. Och med sig har han gossar som lugnt platsar i samma liga som Barney Kessel och Joe Pass resp Ray Brown och Niels-Henning Ø-P. ... Soundet torde vara världsunikt. ...Jazzexekverande landsmän att vara jäkligt stolt över."
Tradjazzpulsen nr 9, 2004)

"... Lasse Törnqvist har hittat en snygg formel för att kommunicera sin speciella musik med. Det är vackert och välklingande. ..." (OJ nr 12, 2004)

"Mitt første møte med Sweet Jazz Trio var under en Moldefestival för noen år siden og mer stilsikkert og ekte kammerjazzensemble er det sjelden man støter på. "Very Personal" er en solid bekreftelse på att trioen fortsatt holder minst like høy kvalitet." Tor Hammerø <www.puls.no>

"... Enkelt, rent och avspänt. Sweet Jazz Trio går rakt på kärnan och gillar framför allt mjukt balladspel. Lasse Törnqvists runda kornett-ton lever i en harmonisk trekant tillsammans med Mats Larssons gitarr och Hans Backenroths bas. Och det lyhörda gruppspelet är av den sorten att det som inte spelas, luften och pauserna, nästan får en lika viktig roll som de faktiska tonerna.
"Very Personal" smaksätts med klassikerna "Pennies from Heaven", "Stars fell on Alabama" och "Basin Street Blues". Men cd:ns stomme är de sex låtarna av Lasse Törnqvist och med "White rabbit", "Visa i majregn" och "Full moon in Nara" följer han i Lars Gullins fotspår. Här används samma nedtonade, känsliga och folkmusikaliska jazzmetod. Och jag får allt några Gullin-vibrationer även av de livligare "Why not?" och "Tolvan". ... (Sydsvenska Dagbladet 2004-11-24)

"... Och den som gillar trions tidigare plattor kommer förstås att även ta "Very Personal" till sitt hjärta. Här bjuds samma ljuvligt melodiska kammarjazz som man tidigare skämt bort oss med och gruppen är, om möjligt ännu mer samspelt. ... Förutom Törnqvists läckert lågmälda kornett, med smak av Ruby Braff, Bobby Hackett och kanske lite Rex Stewart emellanåt, firar oupphörliga triumfer liksom Larssons akustiska, klangsköna gitarr och Backenroths stortonade, harmoniskt raffinerade bas.
Tillsammans utgör de tre en ensemble som är unik i svensk jazz." (Skånska Dagbladet 2004-11-20)

"Very Personal" är den välfunna titeln på det senaste i raden av album från Sweet Jazz Trio, denna underbara konstellation som man utan överdrift kan säja har gett kammarjazzen ett nytt ansikte. Bara sättningen kornett, gitarr och kontrabas är unik. Lägg därtill att alla tre ... är briljanta musiker med en stark känsla för materialet och det är lätt att inse, varför resultatet blivit så bra. Bättre kan det knappast bli. ...."  (Smålänningen 2004-11-18)

"...Men killarna lyckas, kanske främst genom att de inte poserar i skenet av låtmaterialets skönhet utan verkligen försjunker i själva hantverket det innebär att spela så här fint. Skönheten, den uppenbara, känns därför helt ärlig." (Dagens Nyheter2004-11-17)

"... Mycket smakfull kammarjazz ..." (Smålandsposten 2005-11-10)

Utkom: 2002

Recensioner av "Live":

Jazzballader som värmer Sweet Jazz Trio har mutat in en egen nisch i svensk jazz. Medan de flesta laborerar med frijazz, post-bebop eller nya former av fusion, spelar kornettisten Lasse Törnqvist, gitarristen Mats Larsson och basisten Hans Backenroth i stället lågmäld, romantisk mainstreamjazz i stil med Chet Baker (fast utan sång). Inget buller och bång, ingenting utmanande, självhävdande eller särskilt förnyande. Bara den där mjuka, raka och klassiska sortens jazzballader som många upplever så nostalgiska, så vackert vemodiga och värmande känslosamma. En tacksam repertoar, men det gäller att vara uppgiften mogen. Att inte fastna i poser, men samtidigt att inte väja för det sentimentala. Så långt kommen kan man i bästa fall spela evergreens som Hoagy Carmichaels "Skylark" tillnärmelsevis lika okonstlat och besjälat som Sweet Jazz Trio. (DN På Stan 02-11-22)

Finns överhuvudtaget i sinnevärlden den vackrare kornetton än Lasse Törnqvists? Att sedan hans melodiska fantasi och allmänna lyhördhet är i paritet med denna ton ödelägger inte precis musiken. Man minns delvis Eddie Condons målande beskrivning av hans första möte med Bix i en tågkupé: "He put his horn to his lips and out came a note like a girls saying yes". Fast här är det inte "a girl" utan en fé, en älva. Drömmer sedan någon om Joe Pass och Niels-Henning Ørsted-Pedersen i kompet, så finns redan deras gelikar. På hemmaplan, i Sweet Jazz Trio. .... Soft jazz av världsklass. (Tradjazzpulsen 9 -02)

.... Sweet Jazz Trio spelar finstämd och intim kammarjazz. Kapellmästare är kornettisten Lasse Törnqvist. Han har en behaglig mjuk ton och ett lyriskt förhållningssätt - en fin swingkornettist med skön fraseringsförmåga vilket inte minst hörs när han presenterar melodin till I want a little girl. Gitarristen Mats Larsson lär ha haft Jimi Hendrix som idol i sin ungdom, men numera väljer han att dväljas i den musikaliska värld där Jim Hall regerar. Hans Backenroth till sist - vår kanske mest anlitade jazzbasist just nu - ackompanjerar lyhört och presterar några förnämliga solon. .... (OJ - Orkesterjournalen 11 -02)

Luta dig tillbaka, blunda och njut av härligt mjuk, skön triojazz när den är som bäst. Det behövs inte stora ljudanläggningar för att få den här musiken att gå fram. Sweet Jazz Trio har existerat i tio år och nog hörs det att musikerna är samspelta. Kornettisten Lasse Törnqvist har knappast någon överman när det gäller att spela "tyst", men ändå fullt hörbart. Tillsammans med gitarristen Mats Larsson och suveräne basisten Hans Backenroth har trion gjort en cd som i högsta grad är tilltalande. (Nerikes Allehanda okt -02)

CD-tips
Gäller det musik i kammarjazzformatet finns det ingen grupp jag lyssnar på hellre än Sweet Jazz Trio, .... alla musiker av yppersta klass, oerhört bra också i en internationell jämförelse. Bättre och mer lyssnarvänligt än så här kan det inte gärna bli. .... (Smålänningen m fl 02-10-17)

.... Precis som på de tidigare plattorna bjuder gruppen på elegant kammarjazz, melodisk, öronvänlig och ytterst smakfull. .... (Skånska Dagbladet 02-10-12)

Utkom: 2001

Recensioner av "A Certain Sadness":

"Att titelspåret A certain sadness inleder skivan är lyckosamt för den sången är inte bara en pärla i sig, den tolkas också förnämligt, på alla sätt. Den bärs till en början av Monica Borrfors ömsinta sång och Mats Larssons följsamma gitarr; när Lasse Törnqvist så småningom sluter an med sin kornett gör han det med diskretion och finess. .... ". (Svenska Dagbladet 2001-09-07)

..... Det vilar ett romantiskt skimmer över musiken, men det blir aldrig för en enda sekund sött eller utslätat. ... Monica Borrfors lätt beslöjade röst hittar moget sin väg genom dess välkända fraser. Hon lyfter fram melodierna med en sällsynt lyckad blandning av både stillsamhet och glöd. Sweet Jazz Trio ... passar Monicas känsla för dessa sånger som hand i handske. Lasse Törnqvists viskande kornett ger varje ton ett eget värde. I Once upon A Summertime visar Gunnar Bergsten att han är en av de stora lyrikerna och berättarna i svensk jazzmusik. Det finns en balanserad stillsamhet över den här musiken. Den är full av de blåaste toner och skänker lyssnaren ett stort inre lugn. ... En julklapp flera månader i förväg. Rekommenderas varmt. (Jazz Stage, nr 3, 2001)

..... Resultatet har blivit kammarjazz av ypperligt slag, melodiös och bitvis riktigt svängig. Som vanligt sjunger Monica mycket vårdat, vackert och sensibelt. Hon får emellertid ursäkta, om jag säger att skivans höjdpunkter utgörs av Törnqvists läckert lyriska spel, Backenroths kraftfullt drivande bas samt av de båda gästsolisterna Guy Barkers och Gunnar Bergstens insatser. ... Den som har tröttnat på den progressiva, ofta lite dissonanta jazzen får här verkligen lisa för själen genom att till exempel slå på den gamla svänglåten Somebody loves me. Den blir till ett ljuvligt stycke musik i Sweet Jazz Trios händer. I oktober åker trion förresten på turné till Japan. Visst är SJT en utsökt fin svensk exportvara! (SmålandsPosten sept 2001)

.... så inledde vi med en annan rykande färsk skiva med Monica Borrfors som gått utanför sitt vanliga sammanhang och sökt samarbete med utsökta Sweet Jazz Trio, med poetiske kornettisten Lasse Törnqvist, gitarristen Mats Larsson och basisten Hans Backenroth. Skivmärket är Arietta. Sweet Jazz Trio är ett samarbete som passar Monica som handsken. Repertoaren är evergreens, både mycket välbekanta och en del mycket ovanliga som just titelspåret "A Certain Sadness" som vi hörde här - en speciell slags ledsnad av positiv karaktär är väl ungefär vad som kännetecknar hela skivan. ..... ". (JazzIT, Sveriges Radio P2 2001-09-18)

Kornettisten Lasse Törnqvist leder sin grupp Sweet jazz Trio sedan 1992. Den samspelta kombinationen har hörts allt oftare "live" och på skiva. .... även i de långsamma, mjuka numren betonas den svängiga jazzrytmen. Som vanligt lägger Borrfors stor vikt vid texterna, de framgår tydligt och med övertygande känsla. .... Hennes samarbete med gitarristen Mats Larsson är mycket tätt och friktionsfritt. My foolish heart gör de mycket känsligt på duo. ......en mycket harmonisk skiva. (OJ/Orkesterjournalen nr 10 - 2001)

"Monica Borrfors är ett aktat namn inom den svenska jazzen ... Denna gång med kornettisten Lasse Törnqvists eminenta Sweet Jazz Trio som jag tidigare har höjt till skyarna. Det är dags för ytterligare en kapitulation, bedövande vackert och en så tonsäker Monica att jag knappt törs andas i "You've changed" för att inte förstöra atmosfären. "Somebody loves me spelas mästerligt enbart av trion. ...... En stark kandidat till årets jazzplatta, jag lutar mig tillbaka och trycker ännu en gång på repeat-knappen." (Smålands Tidn/Värnamo Nyheter/Tranås Tidn/VetlandaPosten sept.2001) "

.... Monica är en jazztolkare av ädlaste karat med både värme och intensitet. Sweet Jazz Trio inramar henne med den äran och gästsolisterna den engelske trumpetaren Guy Barker och vår svenske världstjärna på barytonsaxofon Gunnar Bergsten, lyfter produktionen." (Dalademokraten 2001-01-08)

"Monica Borrfors svarar för sin kanske bästa platta nånsin tillsammans med Sweet Jazz Trio. ..... ´A Certain Sadness´ tillsammans med kornettisten Lasse Törnqvist, gitarristen Mats Larsson och basisten Hans Backenroth. Tre utsökta musikanter som - förstärkta med trumpetaren Guy Barker och barytonsaxofonisten Gunnar Bergsten i några spår - ger Monica den bästa tänkbara inramningen. Monica med medmusikanter bjuder på så kallad kammarjazz av högsta tänkbara kvalitet. När jag lyssnar på något jag verkligen gillar fullt och fast, händer det ibland att jag kan känna kalla kårar av välbehag kila längs ryggen. Premiärgenomlyssningen av detta album var ett sådant tillfälle. Jag har lyssnat flitigt på såväl Monica Borrfors och Sweet Jazz Trio både live och på platta så jag förstod redan när jag första gången fick höra talas om de här samarbetsplanerna, att det skulle bli en osedvanligt lyckad kombination. Men det här överträffar ändå mina högt ställda förväntningar. Ett gott råd: Sätt dig bekvämt tillbakalutad i favoritfåtöljen, slut ögonen och bara njut. .... " (Smålänningen m fl 2001-10-11)

.... missa inte Monica Borrfors & Sweet Jazz Trios "A certain sadness", producerad av Patrik Boman och Peter Nordahl. Det här är definitivt en liten akustisk pärla där Monica sjunger så bra, så bra. Koppla även av till Sweet Jazz Trios mjuksvängiga spel, Mats Larsson (gitarr), Hans Backenroth (Bas) och Lasse Törnqvist (kornett). (Aftonbladet 2001-10-17)

... ett närmare 55 minuter långt pärlband av godbitar. Riktigt, riktigt örongodis genom en lyckad blandning av melodier med tonvikt på mjuk, nästan lite sentimental jazz. Monica Borrfors har en speciell förmåga att fånga lyssnaren med sin röst. ... Några års samarbete har resulterat i att Törnqvist, Larsson och Backenroth funnit varandra ordentligt. De bjuder i Sweet Jazz Trio på en tidlös och tilltalande lyrisk jazz som hamnar någonstans mittemellan den gamla traditionella jazzen och den nya, progressiva och moderna. ... (Blekinge Läns Tidning 2001-11-07)

.... De (Sweet Jazz Trio) bjuder tillsammans med Monica på akustisk jazz av bästa märke. Känsligt, inspirerat och svängigt. Borrforskan gör sig som vanligt allra bäst i balladnumren , men visst lyssnar man till henne med välbehag också i låtar med högre tempo. Skivan har producerats av Patrik Boman och Peter Nordahl och det märks att det är genuina jazzmänniskor som ligger bakom det här verket. Kornettisten Lasse Törnqvist, som för övrigt tillsammans med trion ska åka till Japan och sprida den svenska jazzen, svarar för några fina solon och Hans Backenroth hör till landets absolut bästa basister. Barytonsaxofonisten Gunnar Bergsten gör ett inspirerande gästspel på ett spår. Så ni som ännu inte hittat den här skivan behöver inte tveka. Lyssna och njut. (Nerikes Allehanda hösten 2001)

... Trion spelar sin softa musik med kornett, kontrabas och gitarr vilket passar Monica väl. Hennes varma fylliga röst är underbar att lyssna på i dessa ballader. Känslofullt och njutbart. (Skaraborgs Allehanda 2001-12-17)

... Monica är något av svensk jazzsångs mellanviktsmästarinna, Mats Larssons gitarr bär både tonala och fraseringsmässiga Jim Hall-drag, Backenroth är sitt vanliga pålitliga basistjag och kapellmästaren spelar med tilltalande melodisk ådra, ... Avnjuten i lagom portioner ... bjuder plattan på angenäm lyssning. ...(Nya Wermlands-Tidningen höst-01)

Utkom: September 2000

Recensioner av "Very Swedish":

"... Den här gången har han valt att spela uteslutande svenskt med tonvikt på traditionell musik i folkviseton. Men Lasse Törnqvists säregna "blå ton" finns naturligtvis kvar ... Det vemodiga anslaget i svenska folkvisor passar annars Lasse Törnqvists spelsätt som hand i handske. Gitarristen Mats Larsson och basisten Hans Backenroth stämmer lyhört in i den förfinade stämningen och tanken går ofta tillbaka till Jan Johanssons och Lasse Gullins dagar. ... Sammanfattningsvis bjuder Lasse Törnqvist på den här plattan på ett spänstigare och mera varierat spel än på länge ... " (Nerikes Allehanda 00-09-11)

" ... Folkviseartade låtar som Ack Värmeland du sköna, Jag vet en dejlig rosa och Kristallen den fina tolkas betagande vackert av kapellmästarens kornett; man associerar till Chet Bakers tidigare inspelningar. ... Backenroth räknas som en av våra allra bästa basister i dagsläget och Mats Larsson spelar häpnadsväckande bra för att inte vara mer känd. En alltigenom havärd platta för den som gillar soft kammarjazz och sköna låtar." (MariestadsTidning 00-09-18)

" .... Lasse Törnqvist spelar kornett av fint Bobby Hackett-märke, och tillsammans med Hans Backenroth, bas, och Mats Larsson gitarr, skapas en sorts stilla jazzandakt." (Svenska Dagbladet 00-09-26)

".... Sweet Jazz Trio spelar så kallad kammarjazz av bästa märke i enbart svenska melodier, och det vemod som ibland förknippas med (Lars) Gullin förstärks av sex spår från den svenska vistraditionen - något som också Gullin fann inspiration i. ... Han (kapellmästaren och kornettisten Lasse Törnqvist) smeker med läcker frasering fram toner på sitt rara horn och instrumentet är ju ypperligt för denna repertoar. Gitarristen Mats Larsson spelar stämmor och lägger ackord synnerligen smakfullt. Hans Backenroths bas är ständigt närvarande med trygg och aldrig påträngande puls. ... " (OJ/Orkester-Journalen 10-00)

".... Och Lasse spelar lika briljant som vanligt, han är helt enkelt en mästare på sitt instrument. ..... en lisa för själen helt enkelt." (Smålands Tidn/Vetlanda-Posten m fl hösten -00)

"....landets kanske störste kornett/trumpetlyriker (jämte Jörgen Zetterquist) ... En samlad kritikerkår och horder av etablerade proffs hyser en aktning för den idag 65-årige kornettisten som kommit få av den gamla "trad-stammen" till del. ... Mats läckra rytmik och "harmisar" och Hans virtuosa lyhördhet är i ren världsklass. ... Vi lyfter på hatten. Lätta på plånboken, go´vänner. Det finns inte mycket av den här varan. They don´t make cornettists like this these days." (Tradjazz-Pulsen, nr 8-00)

".... vårdat, snyggt och njutbart .... " (JönköpingsPosten hösten -00) "

'Very Swedish' är kornettisten Lasse Törnqvists tredje CD och den är lika njutbar, lika elegant och lika läcker som de två föregående. ... Lasse Törnqvist är en unik improvisatör som för tankarna till såväl Ruby Braff som Bobby Hackett och faktiskt ibland också till Art Farmer. Hans långa mycket melodiska fraser är en sann fröjd för örat och i Larsson och Backenroth har han funnit sitt idealiska komplement. Den senares stadiga bas ger trygg grund att stå på och Mats Larssons personliga broderier skapar just den kontrast som gör att det oupphörligen är spännande att lyssna till trion. ... " (Jazz Stage nr 3-00)

" .... Musiken tar fasta på djupare aspekter i tillvaron, Melankolisk på det där svenska sättet. Det finns också hopp och glädje i musiken. Något att sjunka in i när höstmörkret kommer. ... En skiva fylld med kärleksfull musik att njuta till." (Skaraborgs Allehanda 00-10-13) " .... Som grädde blåser Lasse Törnqvist mjuk kornett ..." (Dagens Nyheter 00-11-25)

Utkom: Februari 1999

Recensioner av "Soft&Quiet":

"Jazzfinlir på högsta nivå......Musiken stämmer med varudeklarationen; lågmäld, lyrisk och minst av allt publikfriande, men oerhört njutbar och melodisk" (Skövde Nyheter 99-03-09).

"... Nu har uppföljaren i form av "Soft&Quiet" kommit och det är ingen tvekan om att den förankrar gruppens ledande position inom den svenska kammarjazzen. En mycket hörbar platta från första till sista spår. Lägg den på skivtallriken, sätt dig tillrätta i favoritfåtöljen och njut, bara njut!" (Smålänningen 99-03-11)

"... En annorlunda och stillsamt charmerande svensk jazzgrupp. ... Här finns också kvaliteter som melodisk finess, värme och elastiskt gung." (Sydsvenskan 99-02-15).

"Skönt avstressande kammarjazz är Sweet Jazz Trios nisch.....Med en ständigt flödande idérikedom och med en aldrig sviktande smakfullhet tolkar de odödliga evergreens..." (Norrköpings Tidningar 99-02-17).

"....Musiken växer vid varje genomspelning. En njutning!" (Dagens Industri 99-02-24)

"En mjuk, kontemplativ platta för the blue hours." (Västerbottens-Kuriren 99-03-09)

"Så har de gjort det igen, kornettisten Lasse Törnqvist och hans bägge vänner Mats Larsson och Hans Backenroth, gitarrist respektive basist. Förra gången de fäste sin musik på skiva, för snart tre år sedan, blev resultatet närmast chockerande angenämnt. och likadant är det den här gången. Fast nu var man ju beredd." (Jazz Stage nr 1-99).

"Mats är en mycket skicklig gitarrist. Han spelar välformulerade solon i olika stilar och kompar ypperligt, vanligen med pianoartat ackordspel. ... Törnqvist briljerar stort i ljuvliga ballader....För mig är plattans absoluta höjdpunkt Lasses tolkning av Duke Ellingtons Come Sunday från den andra kyrkokonserten. En sakral innerlighet i kornettspelet, som är överväldigande. Men standarden är hög allt igenom." (Mariestads Tidning 99-03-12)

"Kammarjazz av bästa märke serveras... Och i All of Me visar Hans att han tillhör eliten av landets basister. ... Resultatet imponerar och betyget måste bli det högsta möjliga". (Smålands Tidn. 99-03-26)

"Lasse Törnqvist spelar lågmält men ändå intensivt. Hans spel för osökt tankarna åt Ruby Braff ibland men även Chet Baker. Då förstår ni att det är rasande vackert spel, som det handlar om, .... Sweet Jazz Trio spelar också musik, som säkert kan omvända många som anser att ' jazz, det kan man inte lyssna på '. Vackrare än så här kan det inte bli." (Enköpings-Posten 99-03-20)

"Det här är den platta man gärna lägger på när man kommer hem från jobbet efter en stressig arbetsvecka, sjunker ner i bästa öronlappsfåtöljen och låter sig omslutas av Lasse Törnqvists blå toner." (Nerikes Allehanda 99-03-30)

"Trumpetspelet är i sin genre utmärkt och framförs i flödande legato. ... Mats Larssons harmoniseringar och fina solon bidrar till det goda resultatet. Hans Backenroths utsökta basgångar driver musiken framåt med ett stadigt beat." (Orkester Journalen 4-99)

.... kornettisten Lasse Törnqvist med ett förflutet i Stampen-band som Olle Orrjes Jazzz Band och egna Blue Stars, har under 90-talet seglat fram som en pålitlig kammarspelare. Som här med Mats Larsson , gitarr och Hans Backenroth, bas, som nu kommer med en uppföljare till populära "Soft Sound from a Blue Cornet". Liksom den titeln är "Soft&Quiet" ett exempel på god konsumentupplysning. ... (Dagens Nyheter 99-03-19)

....Tre mjuka instrument spelar för mig i skymningen: bas, gitarr, kornett. Tonerna smeker fram, det var precis vad jag behövde: jag känner hur muskel efter muskel slappnar av. Det är som när en god vän viskare en i örat. ... Lasse Törnqvist spelar så ytterst känsligt, liksom hans kollegor Hans Backenroth på basen och Mats Larsson på gitarr. En timme med de här herrarna och världen ter sig helt plötsligt hoppfull igen. (Carin Stentorp i Helsingborgs Dagblad 00-04-18)

Utkom: November 1996

SWEET JAZZ TRIOs första CD spelades in och gavs ut under 1996. Medlemmar Lasse Törnqvist kornett, Mats Larsson gitarr, Hans Backenroth kontrabas. Om CD´n "Soft Sound From A Blue Cornet" har bland annat följande skrivits:

Recensioner av "Soft sound from a blue cornet":

"... En liten pärla i sin anspråkslöshet. Kornettisten Lasse Törnqvist, gitarristen Mats Larsson och kontrabasisten Hans Backenroth spelar klassiska jazzlåtar: mjukt och sparsamt, men också bestämt. Och stilen känns tidlös, även om rötterna står i 20- och 30-talen. Framför allt vårdas melodierna - i nummer som ²I´ve Found A New Baby², ²I Can´t Give You Anything but Love², ²The Nearness of You² och ²These Foolish Things² - så att man nästan sitter och blir rörd. Den märkvärdige herr Törnqvist, som jag inte har haft äran att stöta på tidigare, blåser med ²less is more² som arbetsmetod. Hellre hålla igen en smula, nöja sig med att kittla lyssnarens smaklökar med några kräset utvalda fraser och få en att ivrigt vänta på nästa solo. En lika effektiv som sällsynt teknik och den delas av Larsson & Backenroth, som genom de 13 spåren lägger ut ett tassande, bombsäkert sväng. Detta är högklassig CD-tröst i stunder när den mesta musiken runt omkring känns bråkig och besvärlig. Frisk som nypressad morotssaft och med betydligt bättre hållbarhet." (Alexander Agrell/Tidn Musik februari 1997)

"... För ett par år sedan hade jag förmånen att vara engagerad på JözzeJassen i Arvika. Under festivalens finalkväll framträdde kornettisten Lasse Törnqvist och hans Sweet Jazz Trio. Klockan hade för länge sedan passerat midnatt och publiken var ganska mätt på jazzmusik efter ett kvarts dygns lyssnande. De flesta reste sig följaktligen för att knalla hem. Då dämpades ljuset och Lasse och hans bägge vänner äntrade scenen. Efter några takter vände alla som var på väg ut. De tittade lite förvånat på varandra, log och satte sig ned igen. Den mest underbara kammarjazz strömmade försynt ut i sommarnatten, melodisk, opretentiös, vacker och läcker som smultron och mjölk. Nu har Sweet Jazz Trio äntligen kommit på skiva också, och Törnqvists eleganta kornettspel, med inte så lite Bobby Hackett, Ruby Braff och Warren Vaché i botten, kan avnjutas hemma i skönaste fåtöljen. ända från starten med Joe Haymes underbara That´s All till avslutande What A Wonderful World en timme senare är plattan en enda oavbruten njutning.²..... ²Gitarristen Mats Larsson väljer lyhört toner med stor omsorg och känsla för form och kompletterar perfekt.²......²Och Hans Backenroths basspel är superbt. Hans ton är oöverträffad här i landet och harmoniskt och rytmiskt är han i absolut mästarklass.² (Jan Olsson/Jazz Stage nr 1, 1997)

"... De spelar en lyrisk, varmhjärtad kammarjazz där Törnqvists spel påminner om Ruby Braffs, vilket är menat som beröm. Mats Larssons gitarrspel är välformulerat och för den rytmiska tryggheten står en av den unga svenska jazzens främsta basister, Hans Backenroth, som också spelar solo med framgång. Lågmäld, njutbar musik i vällagrade standards som trion behandlar med både ömhet och swing." (Björn Borgström/Dagens Industri 1997-03-12)

"En overraskelse var det også at høre Sweet jazz Trio .... Sublim mainstream trio-jazz. (Ole Nimand/Jazz Special Feb/Mar 1997, Danmark)

"Härom dagen släppte han sin första egna skiva. I söndags kväll bjöd han på skön jazzlyrik nere i Bryggisvalvet. Lasse Törnqvist är en kornettspelande jazzdoldis som äntligen stiger fram! .... För Bryggispubliken blev Lasse Törnqvists melodiska, tidlösa kammarjazz en angenäm överraskning och skivlyssnarna kommer garanterat att trivas lika väl med trions varma, utrycksfulla spel." (Gunnar Holmberg/Västmanlands Läns Tidning 1996-11-26)

"... Törnqvists ton måste vara i det närmaste idealisk för den här typen av kammarjazz och med lyhörde Mats Larssons gitarrspel blir resultatet njutbart. Det strayhornska vemodet tolkas i Lotus Blossom där det återhållsamma spel som präglar mycket av denna CD kanske är som mest påtagligt. Men även snabbare låtar finns, t ex Bird of Prey blues. Där visar Hans Backenroth i sitt solo att han är en våra bättre basister just nu. ..." "Lasse Törnqvist spelar kornett ... Att han är en lyrisk och melodisk melodivårdare med en utsökt ton framgår av cd:n Sweet Jazz Trio ... Det är i bästa mening ljuv musik, musik för det s k innerörat ... Fint gitarrspel av Mats Larsson och Backenroths bas ger puls åt hela skivan. ..." (Sven Malm/Svenska Dagbladet 1996-12-13)